Natáčení filmu

Nafilmovat Jaderské ostrovy z letadla jsme se s Petrem rozhodli někdy na jaře 2019. Dlouho se nám ale nedařilo najít společný volný týden, abychom mohli náš plán realizovat. Na let do Chorvatska jsme tedy vyrazili až začátkem října 2019. Říjnový termín má výhodu v tom, že turistická sezóna už pomalu končí a tak nikde není tak plno a tolik turistů, jako v plném létě. Nevýhoda je, že dny jsou kratší, počasí méně stabilní a ráno bývají mlhy.

Zoom gallery

Letadlo na dálkové cesty obvykle nakládám a připravuji už den před odletem. Je to méně stresující a je taky jednodušší dořešit případné problémy

V den odletu jsme přišli kolem 10. hodiny dopoledne. Připevnili jsme všechny kamery, udělali předletovou prohlídku letadla a po poledni jsme vyrazili do rakouského Grazu

Tady už pojížídíme v našem letadle Dynamic OK LEX na dráhu 06 letiště Příbram

Zoom gallery

V letadle není moc místa a nemůžeme si proto s sebou ani vzít moc věcí. My si to navíc komplikujeme množstvím filmovací techniky

Během letu mluvíme a radujeme se z pohledů na svět z nebe, ale taky se musíme soustředit – já na pilotování a Petr na ovládání kamer

Takto vypadáme během letu zvenčí pohledem kamery na konci levého křídla

Zoom gallery

A ještě jeden vnější pohled, tentokrát z kamery na směrovce

Po přeletu Alp jsme už na finále dráhy letiště v Grazu. Tam jsme doletěli po necelé hodině a půl letu z Příbrami. Na letišti jsme strávili asi 30 minut, během kterých jsme také prošli pasovou kontrolou a vystoupili tak ze schengenského prostoru

Zde jsme opět na finale, ale tentokrát během přistání na letišti Pula v chorvatské Istrii. Tam jsme se ubytovali, navečeřeli, vyspali, vstali, nasnídali, dojeli na letiště a odletěli přes ostrovy Kvarnerského zálivu na letiště Rijeka

Zoom gallery

Po vzletu z letiště Pula se nám podařilo ještě vyfotit zdejší historický skvost – římskou arénu v centru města

Po tom, co jsme nafilmovali ostrovy v Kvarnerském zálivu (Pag, Krk, atd.) i přilehlé pobřeží, jsme přistáli v Rijece. Tam jsme se osvěžili a pokračovali nad pobřežím a ostrovy dále do Zadaru. Na tomto obrázku je pod vrtulí vidět dráha letiště Rijeka

V Zadaru jsme strávili noc a ráno jsme se probudili do mlhy. Petr to využil a s dronem natáčel zadumané pohledy na staré město a přístav Zadar, které jsou ve filmu také vidět. Pak jsme odjeli na letiště a v poledne jsme vzlétli. Ještě se nám podařilo nafilmovat staré město a přístav Zadar. Jeden z těch pohledů vidíte zde

Zoom gallery

Ze Zadaru jsme přes ostrov Dugi Otok a ostrovy Kornati doletěli do Splitu. Tady je vidět finální přiblížení na letiště Split

Ve Splitu na letišti jsme si dali oběd a pokračovali dále na Hvar. Cestou jsme ještě stačili nafilmovat Diokleciánův palác a přístav ve Splitu i pár jiných krásných míst.

Takto vypadá Diokleciánův palác ve Splitu ze vzduchu

Zoom gallery

“Letiště” Hvar je jen trochu upravená louka s větrným pytlem a u toho opuštěný zděný domek. Tady jsme si radostí, že jsme tu bez úhony přistáli, udělali selfie

Aby nám při případném nočním větru nebo bouřce letadlo zůstalo na místě, kde má, tak jsme jej dobře přivázali

Ráno jsme museli místního taxikáře přesvědčovat o tom, že na Hvaru opravdu je letiště. Nikdy o něm prý neslyšel…. Odlet odsud byl zajímavý a tak ve filmu Jaderské ostrovy z nebe jej můžete vlastně celý vidět. Z Hvaru jsme letěli přes Korčulu do Dubrovníku

Zoom gallery

Za nějakých 5-7 minut po vzletu z letiště Hvar jsme byli nad městečkem a přístavem Hvar – hlavním městě stejnojmenného ostrova

Při natáčení nad ostrovem Hvar jsme měli take krásný výhled na Pekelné ostrovy ležící nedaleko

Cestou do Dubrovníku jsme přelétali ostrov Korčula se stejnojmenným krásným hlavním městem a přístavem. Na tomto snímku je dobře vidět město Korčula, Pelješacký průliv a vpravo také cíp poloostrova Pelješac

Zoom gallery

Nedaleko od Korčuly leží v Pelješackém průlivu ostrůvek a maják Vela Sestrica (Velká sestra). Nyní je možné si zde pronajmout luxusní apartment s bazénem

Po necelé hodině letu jsme se vyhoupli u historického města a pevnosti Dubrovník

Kousek za námi se blížilo k letišti Dubrovník také podstatně rychlejší dopravní letadlo Boeing 737 a tak nás řídící z věže odklonil nad nedaleký záliv Župa. Tam jsme se chvíli v kroužení nad ostrůvkem, který je na této fotce, před tím nebezpečím schovávali

Zoom gallery

Když nebezpečí pominulo, tak nám řídící dal povolení na letišti Dubrovník přistát. Tady jsme už na finále

V Dubrovníku jsme se trochu najedli, osvěžili a rozhodli se během odpoledne přeletět nad ostrovy icelým pobřežím Chorvatska a přistát až na letišti Portorož ve Slovinsku. Museli jsme se zde proto i pasově odbavit, protože jsme tu už Chorvatsko zase opouštěli

Let z Dubrovníku do Portorože trval něco kolem 4 hodin. Během nich jsme stále hltali a filmovali nové a nové krásy, které se pod námi, před námi i po stranách stále ukazovaly. Zde pláž Zlatni Rat u městečka Bol na ostrově Brač

Zoom gallery

Znovu jsme si vychutnali a dosyta nafilmovali ostrovy Kornati, které mají úžasné tvary. Není na nich žádná voda a tak nejsou poznamenané trvalou lidskou přítomností

Krásné pohledy nabízejí i další ostrovy, pobřeží a moře mezi Splitem a Pulou

A ještě jeden krásný pohled....

Zoom gallery

Tady letíme od jihu na sever podél ostrova Dugi Otok (Dlouhý ostrov), který je velmi úzký a opravdu hodně dlouhý

Letět nad takovou krásou a nefilmovat nebo nefotit je téměř nemožné….

Takže tady je ještě jeden romantický pohled…

A ještě jeden…

Asi po třech hodinách letu z Dubrovníku se dostáváme zpět do Kvarnerskému zálivu. Zde je vidět přístav a město Malý Lošinj na stejnojmenném ostrově

Na ostrově Malý Lošinj je hezké letiště, kde jsme ale nepřistávali

Zoom gallery

Kroužit nad poloostrovem a městem Rovinj je úžasný zážitek a ve filmu jsme jej take ukázali

Tady už přistáváme na dráze letiště Portorož ve Slovinsku. Den pomalu končil a my jsme za sebou měli celkem skoro 6 hodin letu Hvar-Dubrovník-Portorož

Z Portorože, kde jsme přespali, jsme druhý den vyrazili do Benátek. Cesta vedla kolem Terstu, Bibione aCaorle na letiště Lido v Benátkách. Benátky na závěr jsme vybrali proto, že to byla historicky dominantní velmoc, která dlouhá století ovládala velkou část Jaderských ostrovů i dnešního chorvatského pobřeží. Tady jsme na finále přistání na letišti Lido

Zoom gallery

Po vzletu zpět na Příbram se nám podařilo přemluvit řídícího dopravního letiště Benátky – Marco Polo, aby nás nechal vystoupat a zakroužit nad Benátkami. Záběry z přeletu Benátek se řadí mezi ty nejefektnější v celém filmu Jaderské ostrovy z nebe. Tady je malá ukázka

Po přeletu Benátek jsme začali brzy pozvolna stoupat, abychom se dostali do výšky asi 3 500 metrů ještě před tím, než doletíme k Alpám. Na tomto záběru jsme nad Alphami v blízkosti masivu Dachstein v Rakousku

Po dvouh hodinách letu z Benátek a přeletu Alp, jsme přistáli zpět v Příbrami. Natáčení skončilo a přišla řada měsíců zpracovávání záběrů všech kamer, dopracování scénáře, stříhání, ozvučování, výběru hudby atd., tedy vše co k filmu patří… Doufáme, že film Jaderské ostrovy z nebe se vám bude líbit